8 savjeta kako smanjiti troškove i poslovati u vrijeme krize
Pandemija koronavirusa dovela je tvrtke diljem svijeta i Hrvatske u situaciju u kakvoj se nikada do sada nisu nalazile. Sada je već potpuno jasno da puno toga neće biti isto jednom kada ona prođe, a do tada pred poduzetnicima i vlasnicima tvrtki ostaje izazov kako nastaviti poslovanje u ovim otežanim vremenima.
Prvi korak je rezanje nepotrebnih troškova. Upravo zato donosimo vam deset savjeta kako smanjiti troškove i olakšati poslovanje u narednom razdoblju.
Savjet #1: Cash-flow, fiksni i varijabilni troškovi
Prvi korak u izradi plana uštede je napraviti jasnu financijsku sliku vaše tvrtke. To znači prikupiti sve podatke o prihodima i rashodima. Iako zvuči vrlo jednostavno, dobar dio poduzetnika zapravo nema jasnu financijsku sliku poslovanja njihove tvrtke, što postaje velik problem kada treba napraviti uštede.
Pratite cash-flow i napravite jasan pregled fiksnih i varijabilnih troškova. Fiksni troškovi su naravno prioritet i moraju biti plaćeni. Ipak, i ovdje možete napraviti listu prioriteta i stavljati sa strane novac za njihovo plaćanje. Smanjite troškove koji nisu nužni za stvaranje prihoda.
Iako je u ovakvim situacijama otpuštanje ljudi ponekad neizbježan scenarij, nemojte zaboraviti da vaši zaposlenici i njihova znanja i vještine mogu biti najveća vrijednost tvrtke. To znači, da ako počnete praviti prevelike rezove u ovom dijelu mogli bi ste izgubiti pojedince koji će vam sigurno trebati za održavanje poslovanja. Umjesto toga, dobro razmislite, budite kreativni u prodaji i oglašavanju i pronađite dodatne izvore prihoda.
Savjet #2: Procijenite godišnji plan poslovanja
Čak i ako niste ranije izradili plan poslovanja za ovu godinu, sada je pravo vrijeme da to učinite. Ako jeste, ponovno analizirajte postavljene ciljeve i prilagodite ih trenutnoj situaciji. Napravite potrebne izmjene u godišnjem planu poslovanja i razmotrite projekte koji su od ranije na vašoj „ to-do“ listi.
Možda je sada pravo vrijeme da reorganizirate prioritete i počnete raditi na jednom od takvih projekata. Trenutna situacija može potrajati mjesecima. Na vama je hoćete li joj pristupiti smireno i mudro ili samo čekati da kriza prođe.
Savjet #3: Pregovarajte
Pregovaranjem možete smanjiti troškove, a pregovarati se može o svemu; o cijenama dobavljača, terminima plaćanja pa čak plaćama zaposlenika. Pri tome nemojte zaboraviti da možete pregovarati čak i kada ste puno manji od suprotne strane s kojom pregovarate.
Budite otvoreni i samopouzdani u pregovorima, fokusirajte se na stvari na koje sami možete utjecati i predstavite svoje najbolje komunikacijske vještine. Svi su suočeni sa istim problemima i upravo zato pokušajte dogovoriti win-win situaciju koja će dobro funkcionirati za obje strane.
Savjet #4: Virtualni sastanci
Iako su zbog karantene uzrokovane pandemijom koronavirusa otkazane konferencije, seminari i poslovni sastanci, komunikacija sa zaposlenicima, klijentima, suradnicima, dobavljačima prebacila se na online kanale. Čak i ako nemate ranijeg iskustva u tome, vrijeme je da ovakvi sastanci postanu dio vaše poslovne rutine i da se prilagodite promjeni koju uvode poslodavci diljem svijeta.
Evo i brojki koje to potvrđuju. Samo u posljednjih mjesec dana, platforma za održavanje video konferencijskih poziva i sastanaka Zoom zabilježila je drastično povećanje u broju preuzimanja. Preuzimanje Zoom aplikacije na iOS i Android platformama skočilo je za 1.270%, odnosno preko 12 puta. Točnije, sa obje platforme aplikacija je preuzeta preko 17 milijuna puta samo u zadnjih 30 dana.
Savjet #5: Digitalni marketing
Iako je marketing jedno od prvih područja na kojima će tvrtke smanjiti troškove u kriznim situacijama, umjesto ukidanja marketing budžeta razmislite o pametnijem pristupu oglašavanja. Jedna od velikih prednosti digitalnog marketinga je što omogućuje jasan uvid u povrat uloženog novca i opravdanost troškova. Na raspolaganju je vam puno online alata kojima možete mjeriti uspjeh takve marketinške kampanje.
Digitalni marketing vam jasno pokazuje koliko vas košta da privučete potencijalnog korisnika na web stranicu odnosno da ga pretvorite u novog kupca. Ovakvi podatci su ključni za planiranje kasnijih marketinških aktivnosti i mogu vam donijeti značajne uštede.
Savjet #6: Targetiranje ciljane publike
Ako razmišljate o tome kako smanjiti troškove marketinga i usmjeriti se na kampanje koje će zaista dati rezultate, pravo je vrijeme da počnete targetirati ciljanu publiku. Targetiranje će vam značajno uštedjeti novac i jedan od najboljih načina za stvaranje bolje interakcije s potencijalnim kupcima. Uz to, pomaže vam i da dođete do korisnika koji su zaista zainteresirani za vaše proizvode i usluge.
Ako to niste radili do sada, sada je pravo vrijeme je da iskoristite potencijal društvenih mreža. Primjerice, Facebook omogućava napredno selektiranje ciljane publike, što znači da možete još jednostavnije i učinkovitije pronaći potencijalne klijente, promovirati svoje oglase ljudima u neposrednoj blizini ili na točno određenoj lokaciji. Ovakvi oglasi osiguravaju kvalitetniju interakciju s korisnicima uz manji trošak i puno veći doseg.
Savjet #7: Rad na daljinu
Zbog trenutne situacije mnoge manje tvrtke su po prvi puta omogućile svojim zaposlenicima rad od kuće. Potpuno očekivano, za velik broj njih to je bio popriličan izazov u smislu potrebne opreme i organizacije posla.
U ovakvim situacijama važno je jasno definirati očekivanja koja imate od zaposlenika. Uz to, morate odrediti i način na koji će se pratiti tijek aktivnosti i projekata, podnositi tjedna izvješća ili obavljati komunikacija sa korisnicima.
Iako je najveći broj tvrtki već privremeno zatvorio svoje urede i omogućio zaposlenicima rad od kuće, rad na daljinu može vam i dugoročno uštedjeti još novca. Uz to, pruža vam veću mogućnost angažiranja pravih osoba na odgovarajućim poslovnima i projektima, koje mogu biti i van mjesta vašeg poslovanja.
Savjet #8: Pokažite sposobnost vođenja u kriznoj situaciji
U situacijama poput trenutne jedan od najgorih scenarija za svakog zaposlenika je ostati bez posla. Takvu neizvjesnost samo otežavaju podatci o milijardama gubitaka svjetskog gospodarstva i nestalim radnim mjestima.
Sada je vrijeme da pokažete menadžerske vještine i umirite poslovni tim. Vaš cilj je dokazati zaposlenicima da su sigurni i zadržati ljude koji su ključni za poslovanje. Naravno, za očekivati je da će biti i teških odluka. Zato na vrijeme ocijenite svoje zaposlenike i razmotrite na koji način se posao mijenja ukoliko neki od njih neće raditi za vas u narednim tjednima.
Otvoreno komunicirajte o onome što se događa u tvrtki, načinu na koji se ova situacija odrazila na tvrtku te koracima koje planirate poduzeti kako bi se ona prebrodila. Tijekom idućih mjeseci poslovne odluke će se sigurno mijenjati i prilagođavati u hodu. Zato, izrađujte planove za idućih nekoliko tjedana, a tek nakon toga za idući mjesec. Budite spremni prilagođavati ih i mijenjati na vrijeme te pametno smanjivati troškove.
Učite iz svega što se trenutno događa
Suočeni sa brojnim izazovima, trenutno svi učimo kako smo se mogli bolje pripremiti za ovakvu krizu. Naravno, nitko nije mogao očekivati da će se ona dogoditi, niti da će se tvrtke diljem svijeta odjednom naći u istim problemima.
Upravo zato, učite iz ovog iskustva, radite bilješke i nemojte se vratiti na „status quo“ jednom kada sve ovo prođe, a proći će. Stvaranje financijske zalihe i ušteđevine za poslovanje u kriznim vremenima, različiti izvori prihoda i diverzifikacija poslovanja sigurno će biti pitanja o kojima će se puno više razmišljati u budućnosti.