Mjerite li ROI poslovnih putovanja?
U svakoj poslovnoj analizi postoje ključni pokazatelji uspješnosti, a ROI je zasigurno jedan od njih. U nekim poslovanjima ga je jednostavno prikazati i izračunati, no postoje poslovni procesi gdje si morate dati malo više truda. Što označava ROI poslovnih putovanja, kako ga mjeriti i prikazati, doznajte u tekstu.
ROI – return of investment (povrat ulaganja)
U marketingu, ROI se najčešće definira kao odnos troškova marketinške kampanje i profita. U drugim djelatnostima je slično. Naime, sama definicija ROI objašnjava kao: „mjeru koja prikazuje učinkovitost ili profitabilnost investicije“. Kako bi se ROI izračunao, benefit investicije se podijeli s njezinim troškom, a rezultat se prikazuje u postotku. Matematički, ROI = [ (trenutna vrijednost – trošak ulaganja) ] / trošak ulaganja x 100.
Primjerice, vaš proizvod prodajete po cijeni od 100e, a napravite ga za 50e. U određenom vremenskom periodu ga oglašavate za 50e te ostvarite profit od 700e. Drugim riječima, prodali ste 7 proizvoda, pri čemu je trošak bio 7×50+50=400. Znači, ROI je izvrsnih (700-400)/400 x 100 = 75%!
Kao što je prikazano, u proizvodnji i prodaji, povrat ulaganja nije toliko kompliciran. Ipak, u drugim djelatnostima mnogi se često žale kako je navedeno teško pouzdano izmjeriti. ROI poslovnih putovanja je jedan od njih.
ROI poslovnih putovanja
Skoro četvrtina svih putovanja na svijetu povezana je poslom, stoga ne čudi da je većini poslodavaca sve važniji management službenih putovanja. Uz povećanje broja službenih putovanja, raste i potreba za razumijevanjem te analitikom benefita koje nam ona donose. Da biste znali zašto trošiti, morate znati što možete dobiti.
Dio odgovora možemo prikazati u brojevima. Istraživanje Svjetskog vijeća za putovanja i turizam otkrilo je kako:
- Tri četvrtine direktora smatraju poslovna putovanja ‘izuzetno’ ili ‘vrlo jako’ bitna za povećanje profita i prodaje
- Ljudi koji poslovno putuju procjenjuju kako sastanak uživo čak polovicu potencijalnih klijenata pretvara u stvarne klijente, dok je bez osobnog kontakta taj postotak manji
- 70% poslovnjaka smatra kako je službeni put iznimno važan za sklapanje partnerstva i networking
Također, statističke činjenice pokazuju kako kompanije za svaki uloženi dolar dobiju 12,50 dolara profita. Kako? Sajmovi na koje mnogi putuju su zasigurno jedan od faktora. Naime, poslovni sajmovi ili izložbe mnogima su izvrstan način promoviranja svojih proizvoda, no i stvaranja novih poznanstava. Podaci Oxford Economics USA istraživanja otkrivaju kako više od 50% ispitanika smatra da im takve prilike donose čak 20% novih klijenata! Važnost networkinga u poslovnom svijetu nikada nije bila važnija, stoga u slučajevima putovanja na ovakve događaje nikada ne treba štedjeti.
Faktori za mjerenje ROI-a
Money, money, money
Za bilo koje mjerenje uspjeha, bitno je znati što ste uložiti. Baš zato je trošak službenog puta jedan od najvažnijih faktora koje trebate uzeti u obzir. Troškom ćete moći brže upravljati, analizirati ga i u konačnici, izračunati uz pomoć aplikacija za izračun putnih troškova. Osim preglednijih putnih troškova, takva softverska rješenja omogućuju vam da automatski kreirate putne naloge i omogućuju analitiku službenog puta, ostavljajući vam više vremena za produktivnost.
Imajte na umu kako ROI poslovnih putovanja nije nešto što ćete moći izračunati odmah nakon puta. Benefiti koje je službeni put donio ponekad se ne vide odmah, već se radi o dugoročnom procesu.
Zadnja stvar koja vam treba je da nezadovoljni zaposlenik odluči dati izjavu medijima i iznijeti svoje viđenje trenutne situacije. Takvi istupi mogu samo pogoršati cijelu situaciju. Upravo zato redovno informirajte zaposlenike, dioničare te sve ostale zainteresirane strane o tome što se događa. Pokažite im da vam je stalo da budu u tijeku i kako je situacija pod kontrolom. Šutnja i zadržavanje informacija samo će povećati njihovu nervozu i osjećaj neizvjesnosti.
Motivacijom do uspjeha
Zadovoljstvo zaposlenika, odnosno putnika, drugi je faktor na kojeg trebate paziti. Uspješna poslovna putovanja zaposlenicima često povećavaju motivaciju, povezujući entuzijaste s raznih kompanija na jednom mjestu, omogućujući protok dobrih ideja uz konstruktivan brainstorming. Osim toga, poslovna putovanja mogu biti pozitivna i za mentalno zdravlje vaših zaposlenih.
Naime, čak 40% radnika poslovna putovanja produljuje za malo opuštanja i slobodnog vremena. Zatražite od njih povratnu informaciju o putu i njihovom zadovoljstvu, bez kritiziranja. Sretan i odmoran radnik uvijek radi bolje od mrzovoljnog i umornog čovjeka.
Nova poznanstva, novi klijenti
Svaka nova osoba koju ste upoznali na poslovnom putovanju čini potencijalnog klijenta ili poslovnog partnera, a ukoliko ga iz potencijalnog uspijete pretvoriti u stvarnog, znate da je putovanje bilo više nego pozitivno. Osim širenja mreže kontakata, poslovna putovanja služe i kao analiza konkurencije.
Odražavanje stalnih klijenata
Pandemijska vremena bila su vrlo izazovna i puna promjena, no u ovome slučaju možemo izvući jednu pozitivnu analizu. Naime, zbog perioda koronavirusa možete usporediti odnose unutar perioda kada ste s poslovnim partnerima održavali kontakte licem u lice i periodom kada to nije bilo moguće.
S obzirom da je zadržavanje postojećih klijenata 6 puta jeftinije od privlačenja novih, jako je bitno da poslovanje bude usmjereno prema razvoju, no i njegovanju trenutnih snaga vašeg poslovanja.
Ušteda vremena
Jeste li primijetili da većina ljudi na važnim poslovnim funkcijama ima poslovni telefon? Zašto je to tako ako svi možemo komunicirati mailom? Zato što se ponekad stvari puno brže dogovore i objasne telefonski. Zamislite tek onda uštedu vremena licem-u-lice! Koliko biste mailova morali poslati da dogovorite neku poslovnu suradnju koju ste uspjeli realizirati u sat vremena poslovnog ručka?
Upravo je tu snaga poslovnih putovanja, i u ovakvim primjerima se najbolje vidi njihov ROI.
Zarada nije sve
Iako je zarada zasigurno faktor koji trebate uzeti u obzir kod mjerenja, ROI poslovnih putovanja zahtjeva širu sliku. Preko analiza i softverskih rješenja možete provjeriti na primjer, dolazak novih ljudi na vašu stranicu iz lokacije gdje se neka konferencija održala, kao i vidjeti koliki vam je profit tako nešto donijelo (ovisno o djelatnosti), no ipak ne možete biti u potpunosti sigurni što je nekoga ponukalo da provjeri vaš web, javi vam se, kupi vaš proizvod ili uslugu.
Pomozite si s novom tehnologijom, automatizirajte poslovne procese, uvijek uzmite u obzir dugoročne planove i sagledajte rezultate s više smjerova. Tek tada ćete razumjeti svoj ROI, uz stalni rast i razvoj ?