Kako se nositi sa zahtjevnim zaposlenicima

Nije tajna da postoje osobe koje zbog svoga ponašanja zaslužuju etiketu „zahtjevnog ili teškog“ zaposlenika. Ako ste novi na voditeljskoj poziciji, zahtjevni zaposlenici bi svakako mogli biti velik izazov. Istraživanja pokazuju da tek 3-5% populacije spada u ovu kategoriju. Ipak, uzrokuju više od 50% problema na poslu.

I vama se opet dogodilo? Jedan od zaposlenika zagorčava vam život? Najprije morate znati da negativna osoba nije problem samo za vas kao voditelja, nego i za cijeli tim. Nezadovoljstvo je poput zarazne bolesti, utječe na sve koji su u blizini. Može postati velika otegotna okolnost za vaš tim i uzrokovati opadanje produktivnosti.

Iako vam bavljenje takvim situacijama nije najdraži zadatak, morate prihvatiti da je to dio vašeg posla. Morat ćete se uhvatiti u koštac s takvim zaposlenikom i bolje prije, nego kasnije.

Lakše je reći, nego učiniti, zar ne? Donosimo nekoliko savjeta koji će vam pomoći da takve situacije rješite diplomatski i efikasno.

Tipovi teških zaposlenika

Neki ljudi su otvoreno agresivni, govore povišenim tonom i stalno napadaju. Drugi su prikriveni agresivci, zajedljivi i ne govore otvoreno što misle. Treći su uvijek najpametniji, ne slušaju i ne prihvaćaju drugačije mišljenje. S takvim ljudima je teško raditi jer nas frustriraju, ljute ili čine nesretnima.

Da biste odabrali najefikasnije rješenje, potrebno je shvatiti što je bit problema. Ispitajte zašto je zaposlenik toliko nezadovoljan. Može biti problem u samoj osobi, ali postoje i druge mogućnosti. Važno je da znate s kime imate posla. Zahtjevni zaposlenici se prema stručnjacima dijele u 5 skupina:

- Kako postupati sa zahtjevnim zaposlenicima

1. Ljenčina

Sama riječ govori o kome se radi, ali mogu imati nekoliko oblika. Nemojte ih pomiješati sa zaposlenicima koji postižu rezultate ispod svojih mogućnosti i vaših očekivanja. Za razliku od njih, prave ljenčine se ne trude i nije im stalo. Njihovo najdraže mjesto u uredu je bilo gdje osim za radnim stolom. Primijetit ćete da većinu vremena provode razgovarajući sa kolegama, u pretraživanju interneta, kuhajući još jednu kavu ili samo jednostavno nestanu na nekoliko sati.

Vješti su u prikrivanju nedostatka produktivnosti. Ulovite ih na djelu i ne nasjedajte na izgovore. Ostanite čvrsti, preusmjerite zaposlenika na odgovarajući zadatak i redovito provjeravajte njihov napredak. Kada shvate da je njihovo izbjegavanje radnih obveza otkriveno, više će se truditi.

2. Pretjerano ambiciozan zaposlenik

Naravno, nema ništa loše u ambicioznom zaposleniku.  Ipak, to može prerasti u problem ako se zamagle granice između odlučnosti i želje da bude bolji od svih ostalih. Ovakvi zahtjevni zaposlenici će početi potkopavati vaš autoritet, preispitivati vaše upute, ponekad i otvoreno zanemariti upute te raditi po svome. Očekuju da im se svaki dan potvrđuje njihova vrijednost. U slučaju da se osjećaju podcijenjeno, imaju stalnu potrebu „šefovati“ i dosađivati kolegama nametnutim pravilima.

Iako su prilično iritantni, ovakvi zaposlenici se ipak mogu držati pod kontrolom. Samo im redovito dajte dovoljno zadataka i obaveza, tako neće imati vremena za sitnice. Dakle, pobrinite se da naporno rade. To je sve što zapravo žele i osjećat će se cijenjeno.

- Kako postupati sa zahtjevnim zaposlenicima
zahtjevni zaposlenici

3. Kralj/ica drame

To su zaposlenici koji imaju osjećaj da im radni dan nije ispunjen ako nije bilo pokoje suze i malo vikanja. Ovakvi zaposlenici se uvijek nalaze na poprištu događanja. Ako nema prave drame na vidiku, izmislit će ju. Možete ih vidjeti kako se ljutito šeću po uredu i govore da oni rade sav posao i slične fraze kojima pokušavaju privući pozornost.

Teški zaposlenici iz ove kategorije mogu biti naporni, a najbolji pristup je da budete kratki i jasni. Zamolite ih da budu profesionalni i nastave dalje s radom. Samo budite sigurni da ne postoji neki veći potisnuti problem prije nego razgovarate s njima. Stalna potreba za dramom može služiti kao nesvjesno prikrivanje većeg problema. Ljudi različito reagiraju na stres i nezadovoljstvo.

4. Urnebesni zaposlenik

 

Poznajete li nekog nepopravljivog razrednog klauna? E to je ta vrsta! Glavni cilj u životu im je nasmijati što više ljudi. Spremni su izložiti se riziku na poslu, samo radi dobre šale. To ne mora nužno biti loše. Tim će biti produktivniji ako se unese malo veselja i smijeha u svakodnevicu.

Na kraju, ovakvi zahtjevni zaposlenici su najmanji problem od svih. Dobronamjerni su i veseli. Nekim ljudima pod stresom nedostaje smijeha i veselja pa će se potruditi da ga izmisle za sebe i sve oko sebe. Važno je samo da se ne pretjeruje i da se radni dan ne pretvori u zabavu. Učestale doskočice se tako pretvore u ometanje i skretanje pozornosti s posla. Objasnite mu da cijenite što održava zdravu radnu atmosferu u uredu, ali i da želite zadržati fokus na produktivnosti.

zahtjevni zaposlenici
zahtjevni zaposlenici

5. Cinik

Ovo su zaposlenici koji se nikada ne smiju. Imaju izraz lica osobe koja cijeli svijet nosi na ramenima. U uredu ne ćaskaju i nikada ne žele na druženje poslije posla ili zajednički ručak. Kolege su već odustale od pokušaja da ga uključe u zajedničke aktivnosti? To je normalna reakcija. Nitko ne voli vidjeti nekoga nesretnoga. Loše raspoloženje je zarazno i u određenom trenutku svi će ga početi izbjegavati.

Cinici ne moraju nužno imati lošu narav. Možda su zbilja nesretni ili pod stresom zbog nečega što im otežava svakodnevni rad. Nikada ih nemojte samo otpisati i ne obraćati pozornost na njih. Možda vam se čini da cinični teški zaposlenici zahtijevaju više truda, ali isplatit će vam se. Povremeno izdvojite vrijeme za kratki razgovor s njim i s vremenom će se i on opustiti. Budite mu podrška. Dakle, na vama je, slijedite svoje instinkte i uvijek zadržite pozitivan stav prema njemu.

zahtjevni zaposlenici

Kada ništa ne pomaže…

Ponekad, usprkos svom našem trudu, teški zaposlenici postanu previše i ne znamo izaći na kraj s njima. Ako je tako, razgovarajte s njima. Otvoreno pitajte zbog čega su nezadovoljni. Predložite im druge radne zadatke ili čak drugo radno mjesto. Možda se zaista ne nalaze na pravom mjestu i u nekom drugom odjelu bi se osjećali bolje i bili produktivniji. Iako su teški, još uvijek mogu biti dobri zaposlenici. Pomozite im da pronađu pravu ravnotežu za sebe i krenu dalje.

Prije razgovora, promislite o toj osobi i osmislite plan. Ne dozvolite da vas osoba iznenadi svojom reakcijom. Budite ljubazni, ali istovremeno čvrsti u svom stajalištu.

Zahtjevni zaposlenici iziskuju dodatni trud oko komunikacije. Svaki plan lako pada u vodu kada dođe do neugodnog razgovora.

Ukoliko niste sigurni na koji način komunicirati sa ovakvim zaposlenicima, pročitajte blog na temu Kako izbjeći konflikt na poslu?. Sigurni smo da će vam pomoći.

A ukoliko želite rasteretiti svoje zaposlenike od dosadnog popunjavanja putnih naloga i računa, obratite nam se još danas na www.gooma.biz!