Vodič za rad od kuće-
savjeti i preporuke kako ostati produktivan
Rad od kuće nikada prije nije bio toliko aktualan niti se ikada toliko prakticirao kao u posljednjih godinu dana. Istraživanje portala Moj posao za vrijeme prošlogodišnjeg kompletnog lockdowna pokazalo je da je tada čak 70% zaposlenih radilo iz svojeg doma. U međuvremenu se ta brojka izmjenjivala situacijama- kako nacionalnim, tako socijalnim i poslovnim unutar svakog poduzeća.
Trenutno je trećini zaposlenih omogućena kombinacija dolaska u ured s povremenim radom od kuće, a 84% ispitanika koji su u posljednjih godinu dana radili od kuće želi zadržati mogućnost odabira i u budućnosti. Bez obzira jeste li već iskusili mane i prednosti takvog oblika rada, promjena koju stvara nije jednostavna. Upravo zato donosimo najvažnije savjete i preporuke kako ostati produktivan u svojem okruženju.
Uredi svoj čarobni radni kutak
Možda ćete tjedan dana izdržati s laptopom ili monitorom na blagovaonskom stolu, no vjerujte nam, dulje od toga nećete. Poučeni situacijom, savjetujemo da ne razmišljate o kratkoročnim rješenjima već si odmah osigurajte radni kutak u kojem ćete osjećati poslovnu atmosferu. Čisti stol s vašim uredskim priborom i pouzdanom tehnologijom, dovoljno svijetla i udobna radna stolica dobri su motivatori i povećavaju produktivnost. Uredite taj prostor po svojem ukusu, pustite si motivirajuću glazbu i radna atmosfera dolazi brzo i prirodno.
P.S. Idealna pozicija za sjedenje je pored prozora i 50 do 70 cm od ekrana.
Ukućani su privatno, kolege su poslovno
Odvojiti privatno i poslovno nikada nije bilo teže. Bitno je da s bližnjima postavite granice i ustanovite pravila vezana za vaš rad od kuće. Vjerojatno će i njima biti potrebno vrijeme za prilagodbu, no potrudite se da svi oko vas razumiju kako je vaše radno vrijeme stvarno vrijeme namijenjeno za rad.
Ako postoji baka servis, iskoristite ga.
Ako postoji druga prostorija u kući u koju se možete povući dalje od svih, tamo uredite radni kutak. Ako vaš partner također radi od kuće, odvojite se u zasebne prostorije ukoliko je moguće. Postavljanje i poštivanje pravila nužni su kako biste dugoročno ostali produktivni. U suprotnome, za par dana ćete u radno vrijeme djetetu pisati zadaću, a vaša će motivacija za poslom padati.
Rad od kuće nije rad po kući
Budimo iskreni, rad od kuće ima svojih benefita. Ušteda vremena na prijevoz, manje brige oko sređivanja i samostalno organiziranje posla samo su neki od njih. Super je što je automobil uvijek pun goriva, što gablec ne mora biti iz pekare i što kava uvijek može biti svježa. Ipak, zanimljivo je da su istraživanja pokazala kako žene manje uživaju u radu od kuće i to zbog kućanskih poslova. Biste li na poslu samoinicijativno krenuli usisavati u radno vrijeme? Najvjerojatnije ne.
Što napraviti?
Bit ćete produktivniji i sretniji radeći od doma ako si strukturirate dan i pridržavate se radne kulture. Radite li od 9, nemojte se buditi u 8:45 već ranije. Ako obavite sitnice po kući prije nego prionete na posao, bit ćete fokusiraniji na radne zadatke. Presvucite pidžamu (da, skroz je super što nitko ne vidi kako ste obučeni, no pidžama nije dobra za vaše mentalno zdravlje). Ako ste pušač, nemojte pušiti u kućnom uredu (zasigurno ne pušite ni na poslu za radnim stolom). Našminkajte se ako vas to veseli. Stavite gel u kosu ako to radite inače za odlazak u ured… Ovakve male sitnice mogu vas napuniti pozitivnom energijom. Napravite si kavu, sjednite za svoj ekran i zanemarite paučinu iza zida sve do pauze.
Za dobro raditi potrebno se dobro odmoriti
Ponekad je problem nedostatak motivacije, a ponekad je problem upravo suprotan. Vjerojatno ste i sami čuli situacije gdje ljudi govore kako od kuće rade dulje i više jer im je tehnologija stalno dostupna. Možda ste to baš vi? Biti radoholičar je u nekim aspektima izuzetno pohvalno. Ipak, ako pretjerate, štetite svojem mentalnom zdravlju i umanjujete svoju poslovnu učinkovitost.
Ukoliko ne možemo odvojiti posao od privatnog vremena, otići na zasluženu pauzu ili ugasiti računalo nakon radnog vremena, povećava se rizik od preopterećenosti i veća šansa burn out-a. U korporativnoj kulturi idealnim radnikom se često zamišlja osoba koja je dostupna u svako vrijeme i upravo je to rad od kuće dodatno potaknuo. Iako su vaš raspored i radni sati fleksibilniji, ne trebate 20 sati dnevno slati mailove i nemojte se osjećati loše ukoliko ne odgovorite na mail u ponoć. San je bitan, a sutra je novi dan.
Najvažnije je da prioritizirate radne zadatke. Stalni multitasking između privatnih obaveza i posla dugoročno stvara veliki pritisak. Dopustite si pauze, odmaknite se od računala, odmorite oči. Napunite baterije šetnjom po svježem zraku. Izađite na terasu, udahnite svjež zrak. Kratki odmak od posla pruža osvježenje, nalet energije i više produktivnosti.
Što sada? Počinje serija, a traje ZOOM sastanak
Prema istraživanjima, prosječan radnik je potpuno usredotočen i produktivan tri sata dnevno te to vrijeme treba biti bez prekidanja i popratnih distrakcija. Kada bi pričali o normalnom radnom okruženju, čak 61% ljudi bi reklo kako su im upravo kolege najveća distrakcija. Rad od kuće ima drugih problema.
Maknite svoj mobitel u drugu prostoriju ukoliko na njemu provjeravate društvene mreže. Isključite svoj TV. Odmaknite se od svog sadržaja koji vas ‘okupira’, a zapravo troši vaše dragocjeno vrijeme i smanjuje vam koncentraciju.
Tehnologija za jučer, danas, sutra
Rad od kuće nemoguć je bez tehnologije i kvalitetne tehnike. Internetska veza je ključna za uspješno obavljanje posla, stoga se pobrinite da uvijek imate jak signal. Osim hardvera (laptopa ili računala na kojim ćete raditi), ako vaš posao zahtjeva telefonsku komunikaciju provjerite sa poslodavcem mogućnost poslovnog broja. Mogućnost telefonskog komuniciranja s klijentima može izuzetno ubrzati komunikaciju, no ako zovete s privatnog broja uključuje buduće rizike.
Programska rješenja
Zapisujte radne zadatke u Trello, organizirajte lozinke kroz 1Password ili Bitwarden, povežite se s kolegama preko dostupnih programa poput ZOOMA. Olakšajte si poslovne procese uz automatizaciju procesa. Automatizacijom jednostavnijih zadataka poput unosa ili obrade dokumenata povećava se točnost i produktivnost.
Halo, ima li koga tamo?
Čak 86% ljudi preferira raditi bez drugih, stoga ne čudi što određena istraživanja pokazuju da njih 77% ima osjećaj kako su kod kuće produktivniji. Ipak, mnogi se osjećaju usamljeno.
Najčešći oblik komunikacije kada radite od kuće je email, no video sastanci su izuzetno korisni- ne samo radi poslovne učinkovitosti, jasnije komunikacije i definiranja zadataka, već i zbog socijalnog aspekta. U uredima je kratka komunikacija ili ono što nazivamo small talk učestali dio radnog dana, dok rad od kuće to oduzima. Dogovorite video kavu s kolegama na kojoj se neće pričati o poslu. Osnujte tim s najdražim kolegom u kojem ćete jednom dnevno napraviti call i proći radni rad svakog od vas dvoje, podijeliti ideje, probleme i savjete.
Sačuvaj sebe i svoje mentalno zdravlje
Samodisciplina je jako bitna za rad od kuće, no kako biste ostali motivirani i disciplinirani najvažnije je da ne zanemarite male trenutke opuštenosti, trenutke samo za vas. U izoliranim trenucima rizik od pregorijevanja je veći. Upravo zato što smo udaljeni od drugih imamo više vremena za analiziranje, sami smo o svojoj glavi i možemo ući u čaroban krug negativnosti. Spriječite to.
Smirite um, udahnite energiju
Provedite što više vremena na svježem zraku, vježbajte, sjetite se piti puno vode. Vrijeme koje bi inače potrošili na prijevoz do posla, sada utrošite na edukaciju, webinare ili online tečaje koje ste već dugo htjeli odslušati. Radite na sebi svaki dan, minutu po minutu, no najvažnije, ne zaboravite se nagraditi za napravljeni posao!
Motivacijom do uspjeha
Motivacija je ključ produktivnosti. Radite li od kuće, u uredu ili se nalazite na poslovnom putovanju, bitno je da uvijek budete u usredotočeni za svoje poslovne ciljeve i da vjerujete u sebe. U radu od kuće pomoći će vam ovi savjeti, u uredu vaši kolege, a na poslovnom putovanju GOOMA, najbolji putni asistent.