Konflikt na poslu? Evo kako ga riješiti!
Međuljudski odnosi su složena pojava. Potrebno je uložiti mnogo truda i strpljenja kako bi sve strane bile zadovoljne. Kada govorimo o odnosima, stres, nezadovoljstvo i konflikt nisu rijetka pojava. Upravo je radno mjesto kritična točka gdje vrlo lako dolazi do zaoštravanja odnosa. Imate li svakodnevno kontakt sa velikim brojem ljudi, kolegama, klijentima, partnerima, mogućnost da će vam netko svojom reakcijom zagorčati dan je velika.
Vaš lošiji dan u kombinaciji sa klijentovim prohtjevima ili koleginom pogrešnom riječi, samo su neki od razloga koji zdravu radnu atmosferu u sekundi pretvaraju u sukob. Kako onda izbjeći konflikt na poslu? Evo nekoliko savjeta koji će pomoći.
Reakcija na konflikt
Bez obzira što je povod sukobu, imate samo dvije opcije. Reagirati, odnosno uzvratiti istom mjerom ili suzdržati se, postupiti zrelo i odgovorno te razmisliti prije odgovora. Odlučite li se reagirati, što se nikako ne preporučuje, u trenu ćete se pretvoriti u impulzivnu osobu koja ne promišlja previše o situaciji. A sigurno ne želite reputaciju „kratkovidne“ i brzoplete osobe koja širi negativnu energiju.
Iako vam se ponekad čini da je netko izašao kao pobjednik iz cijele priče, pobjednika zapravo nema. Trenutni konflikt je možda riješen, ali ostaje mnogo gorčine, nezadovoljstva pa i bijesa. Ovi osjećaji u vama brzo pretvaraju malu nesuglasicu u novi konflikt, čak i kada više niste na radnom mjestu. Ako se pitate kako izbjeći konflikt na poslu, smirite se, dajte si dovoljno prostora da objektivno sagledate cijelu situaciju i onda odlučite što je najbolje rješenje. Niti jedna odluka vođena emocijama, pogotovo negativnim, nije dobra.
Što kada se dogodi konflikt?
Neće se svaka nesuglasica pretvoriti u otvoreni konflikt, ali kada se to dogodi, važno je imati na umu sljedeća „pravila“. Stručnjaci tvrde da svaki konflikt nastaje zbog problema u komunikaciji. Kada komuniciramo putem e-mail-a, poruka ili telefona, vrlo je lako pogrešno protumačiti emocije ili postupke i ne shvatiti kontekst.
Stoga je uvijek bolji razgovor „licem u lice“. Izaberite pravo vrijeme i mjesto za razgovor. Ako razgovarate na radnom mjestu, u žurbi i između telefonskih poziva, nećete imati puno koristi od toga. Dogovorite vrijeme koje odgovara i vama i drugoj osobi te pronađite mjesto gdje nećete biti ometani.
1. Otvoreno pitajte što nije uredu
Ne pretpostavljajte da ljudi nešto čine namjerno. Ponekad postoji dobar razlog zašto je netko postupio na određeni način. Uvijek sagledajte situaciju iz svih perspektiva. Ne donosite zaključke na brzinu. Potaknite razgovor i dopustite i drugoj osobi da izrazi svoje nezadovoljstvo. Uvažite njezino mišljenje i osjećaje te razmislite o njezinim motivima. To će vam pomoći razumjeti situaciju. Formulirajte upit, a ne optužbu.
2. Na vrijeme prepoznajte konfliktnu situaciju
Ako se pitate kako izbjeći konflikt na poslu, onda morate naučiti na vrijeme prepoznati potencijalni problem s kolegama. Praviti se da je sve uredu, nikada nije dobar način za rješavanje sukoba. Prihvatite situaciju kakva je i prepoznajte uloge koje ste vi i druga osoba odigrali u stvaranju problema. Obično su sve uključene osobe učinile nešto što je dovelo do sukoba ili ga pomoglo rasplamsati. Stoga budite fer i ispričajte se za svoju ulogu u sukobu i preuzmite odgovornost za svoje postupke.
3. Usredotočite se na problem, a ne na osobu
Ako konflikt nije osobne prirode, ne činite ga osobnim. Iako je to ponekad teško, kritiku na račun rada nikada ne shvaćajte osobno. Jako je važno dati sve od sebe da fokus ostane na problemu i pronalaženju rješenja. Čak i ako se osjećate ljutito ili povrijeđeno, oduprite se želji da uzvratite istom mjerom. Sigurno ćete reći nešto što ćete kasnije požaliti.
4. Izbjegavajte optuživanje drugih
Čak i ako vjerujete da ste žrtva tuđeg lošeg ponašanja, suzdržite se od napada. Doći ćete u iskušenje da prozovete tu osobu i svima kažete kako vas je povrijedila. No to ipak nije preporučljivo. Kako izbjeći konflikt na poslu? Jedno od osnovnih pravila je da uvijek ostanite pristojni, bez obzira na situaciju.
5. Pronađite zajednički jezik
Bez obzira na konflikt, sigurno postoje stvari oko kojih se slažete s drugom osobom. Ukoliko pronađete zajednički cilj, osjećat ćete da ste nešto zajedno postigli i suradnja će krenuti u boljem smjeru. Ako je već došlo do konflikta preuzmite inicijativu u njegovom rješavanju, bez obzira kakva je bila vaša uloga. Kada prvi pružite ruku pomirenja, unaprijed ste spriječili niz novih sukoba koji bi proizašli iz toga.
Odgovor na konflikt
Strpljenje je jedna od najvažnijih osobina kada je riječ o izbjegavanju verbalnih sukoba s kolegama. Tako dobivate vremenski odmak od sukoba i priliku sagledati širu perspektivu nastale situacije. Daje vam prostor da od nekoliko mogućnosti izaberete onu koja će najviše doprinijeti rješavanju problema.
No, kako izbjeći konflikt na poslu ako ste se već našli u „napetom“ razgovoru oko projekta ili drugog zadatka? Uvijek se suzdržite od sarkastičnih komentara i nepristojnih upadica. Pokušajte umiriti osobu jednostavnim pitanjem: „Jesi li uredu? Što se događa?“.
Druga strana će sigurno prihvatiti priliku za razgovor i otkriti vam pravu prirodu problema. Tako ćete dobiti priliku da riješite konflikt kroz otvoreni razgovor. Nadređene je bolje ne uvlačiti u konfliktne situacije s kolegama. Međutim, ako je problem zbilja došao do vrhunca i ne znate kako postupiti, zamolite pomoć. Dobar posrednik vas neće prisiljavati na određeno rješenje, nego vam pomoći da sami pronađete rješenje koje odgovara svima.
A ukoliko Vam treba rješenje za brži i jednostavniji obračun putnih troškova, kontaktirajte nas već danas i besplatno preuzmite demo verziju GOOMA sustava!